mapa strony   |
SmodCMS

GRUPA III "PUCHATKI"

Prezenty Wielkanocne

Kochane „Puchatki” i drodzy Rodzice - witamy Was serdecznie.

W tym tygodniu bawimy się wokół tematu związanego ze zbliżającymi się świętami – „Wielkanoc” 

Zapraszamy w każdy poranek do wspólnej zabawy ruchowej przy muzyce do znanej Wam piosenki pt.: „A ram, sam, sam”https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI  lub  do zabawy DUŻY I MAŁY SKOK https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

Śpiewajmy razem:Niech nam w ciągu tego tygodnia towarzyszy piękna piosenka pt.: „Bajkowe pisanki” 
https://www.youtube.com/watch?v=UMl5kZ6DGas

Zabawa ruchowa do piosenki„Świąteczne porządki”
– zapraszamy do zaangażowania dzieci do pomocy podczas przedświątecznych porządków. Dzieci naśladują ścieranie kurzu z szafek, które są nisko, odkurzanie dywanu, zmywanie podłogi itp.
https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

Jako  wprowadzenie  do  zabaw  o  tematyce  wielkanocnej  proponujemy poniżej załączone opowiadanie Agnieszki Galicy pt.: „Bajeczka wielkanocna

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. − Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: − Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno. − Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. − Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. − Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. − Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. − Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. − Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. − Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. Co to? Co to? – pytał Zajączek. − Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. − To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę: W Wielkanocny poranek Dzwoni dzwonkiem Baranek, A Kurczątko z Zającem Podskakują na łące. Wielkanocne Kotki, Robiąc miny słodkie, Już wyjrzały z pączka, Siedzą na gałązkach. Kiedy będzie Wielkanoc Wierzbę pytają.

Proponujemy rozmowę z dzieckiem na temat opowiadania. Zadajemy pytania: Kogo najpierw obudziło słońce? Kto był drugi? Kto – trzeci? Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

Zabawa językowa „Symbole Wielkanocy”
Potrzebne będą klasery z literkami – Alfabet /ten, który macie/, jak już będą przygotowane- to rodzic podaje dziecku wyrazy a zadaniem dziecka jest powiedzieć jaką słyszy głoskę na początku wyrazu; następnie  wyszukujemy literę odpowiadającą pierwszym głoskom podanych słów. Ułożone litery utworzą hasło. Dzieci podejmują próbę odczytania hasła samodzielnie lub przy pomocy dorosłego. / Przykładowe wyrazy: piłka, igła, stół, aparat, noga, koło, ananas (hasło: pisanka). Propozycja innego hasła: baranek, palma.

Zapraszamy  do obejrzenia filmu edukacyjnego na temat „Tradycje i zabawy wielkanocnehttps://www.youtube.com/watch?v=DgjNcFKnY7U/5min/podczas  oglądania można włączyć się to proponowanych tam zabaw

„NASZE PISANKI”zabawa plastyczna dla Was Kochane „Puchatki” i rodzinki . Wykonajcie jedyną i niepowtarzalną PISANKĘ wg własnego pomysłu /wielkość i technika prac dowolna/. Chętnych zapraszamy do  przesłania zdjęcia swojej pracy  z jej twórcą lub twórcami  na nasz adres grupowy /puchatki179@gmail.com/ zamieścimy je na naszej stronie internetowej naszego przedszkola  w zakładce Wydarzenia w roku szkolnym 2019/2020. Będzie nam znacznie raźniej jak będziemy mogli razem podziwiać Wasze piękne prace.

Kącik grafomotoryczny
Zabawa „Rysowane wierszyki”-/kojarzenie słowa z elementami graficznymi rysunku/.Bawiąc się wspólnie z dzieckiem z wykorzystaniem „rysowanych wierszyków” miło spędzimy czas, a przy okazji pokażemy dziecku jak korzystać ze słownej instrukcji. Dodatkowo taka forma zabawy pobudza procesy poznawcze u dziecka: spostrzeganie, myślenie, uwagę, wyobraźnię oraz  doskonali koordynację słuchowo – wzrokowo – ruchową.Na początku dziecko słucha  wierszyka, śledzi etapy powstawania ilustracji, następnie rysuje zwierzątko zgodnie z treścią czytanego wierszyka /możemy rysować na kartce, na piasku, a nawet zataczając w powietrzu ruchy ręką.

„Kurczątko”
Kurczątko z jajeczka się urodziło,
Główkę najpierw wychyliło,
Na dwie nóżki wyskoczyło,
Czarne oczka otworzyło,
Dziobek mały rozchyliło,
Że jest głodne zakwiliło.                       
„Kogut”
Jajo…,jajo…,grzebień czerwony…
Dziobek, oczko i broda, ogon zielony.
Teraz pazurki u każdej nogi.
Tyle krzyku w tym kurniku-
Kogut pieje: kukuryku !

 

Nie może zabraknąć nam zajączka - proponujemy zabawę graficzną: Jak narysować zajączka? Kredka i Ołówek - rysuj z nami! /https://www.youtube.com/watch?v=x8MtFu909cs    

Zabawa ruchowa naśladowcza -„Małe – duże jajo kurze”
Dzieci naśladują osobę dorosłą dostosowują się do jej tempa recytacji/ tempo wolne a potem coraz szybsze, coraz szybsze, coraz szybsze…/

Małe, duże              Ręce blisko siebie, ręce rozłożone.
jajo kurze,               Rysowanie obiema rękami jajka w powietrzu.
jajo kurze,              Rysowanie obiema rękami jajka w powietrzu.
jajo kurze.              Rysowanie obiema rękami jajka w powietrzu.
Duże, małe            Ręce rozłożone, ręce blisko siebie.
doskonałe,            Klepanie się ręką po brzuchu.
doskonałe,           Klepanie się ręką po brzuchu.
mniam.                 Klaśnięcie w dłonie.

Zabawa badawcza – jak wygląda jajko– omówienie elementów jajka – obserwacja rozbitego na spodeczku jajka oraz na twardo  Doświadczenie „Jak oddzielić żółtko od białka za pomocą butelki”
https://www.youtube.com/watch?v=6HcH3hE6_SA

Słuchanie piosenki pt.: „Pisanki” https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
w połączeniuzćwiczeniem pamięci oraz  utrwalaniem umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi. Omówienie z dzieckiem treści piosenki  ze szczególnym zwróceniem uwagi na elementy pojawiające się na kolejnych pisankach. Co było namalowane na pierwszej pisance? itd. Możemy zmieniać kolejność jako utrudnienie np.: Na której pisance były  laleczki? itd.

„Wielkanocne obliczenia” – zabawa matematyczna
 Potrzebne nam będą liczmany, np. nakrętki po napojach lub wycięte kółka. Dziecko operuje, manipuluje liczmanami i rozwiązuje zadania. Podajemy treść zadania, dziecko  oblicza za pomocą liczmanów. Możemy wykorzystać do tej zabawy – gotowe kartoniki z cyframi /są w klaserze - tym samym co litery/ podpisujemy daną  ilość ułożonych liczmanów odpowiednią liczbą.

1.W pewnym domu do świątecznego śniadania zasiadły następujące osoby: mama, tata, ciocia Basia z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ile osób siadło do świątecznego śniadania?
2.Karinka ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 10 migdałów. Po chwili przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Karince do ozdobienia mazurka?
3.Na stole leżało osiem jajek. Mama zjadła jedno, a tata dwa. Ile jajek zostało na stole?
4.Zuzia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte kwiaty i 4 fioletowe. Niestety, klej był zbyt słaby i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie?
5.Kasia włożyła do koszyka 2 pisanki. Zosia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i też włożył 3 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?  
6.Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 4 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1. Ile pisanek pomalowali razem?
7.W koszyku było 8 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł 3 jajka. Ile jajek pozostało w koszyku?


Zabawy utrwalające wiedzę i umiejętności dziecka w oparciu o karty pracy:

Dzieci 6-letnie –karty pracy z części 3/ str. od 40 do 43 /bez strony 41a/ oraz  Księga Zabaw z literami str.60 i 61
Dzieci 5-letnie –karty pracy część 3 /str. od 34 do 36/ oraz Księga Zabaw z  obrazkami str.56 i 57

„Wielkanocna baba” – aktywność praktyczno- kulinarna–coś dla brzuszka łakomczuszka - proponujemy wspólnymi siłami razem z mamą, tatą i rodzeństwem wykonajcie babkę wielkanocną
Składniki: 500 g mąki 350 g cukru 250 g masło 4 jajka ¾ szklanki mleka 3 łyżki kakao 1 łyżka proszku do pieczenia 1 cukier waniliowy 150 g rodzynek

Sposób przygotowaniaUtrzeć masło i 250 g cukru. Dodać cukier wanilinowy oraz żółtka. Przesiać mąkę przez sito, dosypać do niej proszek do pieczenia. Naprzemiennie dodawać mleko i utarte żółtka, cały czas mieszając, aż masa będzie gładka. W osobnym naczyniu ubić pianę z białek. Dodać pianę do masy, delikatnie wymieszać. Dosypać rodzynki. Podzielić ciasto na dwie części, do jednej z nich dodać kakao i resztę cukru. Formę na babę (pojemność 1,5 l) posmarować masłem i posypać bułką tartą. Nałożyć ciasto – naprzemiennie kilka łyżek jasnej masy i kilka łyżek ciemnej masy. Piec ciasto.  w temperaturze 180°C przez 1,5 godziny. Po ostygnięciu posypać ciasto cukrem pudrem. Wspólne jedzenie wielkanocnej babki. Kto będzie chciał może podzielić się informacją – czy udała się i czy smakowała/ na adres grupowy jw./ SMACZNEGO!!!

W ramach zajęć z języka angielskiego w najbliższym tygodniu zachęcam was dzieci do obejrzenia i wysłuchania piosenki pt. „Easter egg hunt” https://www.youtube.com/watch?v=rov5t-aggeQ   . W czasie jej słuchania wyruszycie na poszukiwania wielkanocnych jajek – pisanek.  Po jej wysłuchaniu poproście rodziców, by narysowali wam na kartce papieru jajka (ok 5-6), które ozdobicie w dowolny sposób. Możecie poprosić rodziców, by je schowali w pokoju. Ciekawe czy znajdziecie wszystkie? Na koniec obejrzyjcie jak Świnka Peppa poszukiwała jajek wielkanocnych. https://www.youtube.com/watch?v=PrNI1m5jBC4

 

 https://www.youtube.com/watch?v=PrCTwTwCVXU

 

Prezenty Wielkanocne

KOCHANE DZIECI I DRODZY RODZICE
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych życzymy WAM

Dużo pisanek kolorowych,
Świąt wesołych oraz zdrowych!

Niech zajączek szczodry będzie i z jajeczkiem do Was przybędzie,
 niech święconka smaczna będzie, a w Dyngusa woda wszędzie.

Pani  Basia i  Pani Monika

 

                                                                                                           

 

                                                                    Drodzy Rodzice i kochane dzieci 
                                                    2 kwietnia   Międzynarodowy Dzień Książki Dla Dzieci

    zapraszamy WAS do "odwiedzenia"  zakładki  DZIEŃ KSIĄŻKI   na stronie internetowej naszego przedszkola

                                                                          Życzymy  miłej zabawy

 

Drodzy RWiosnaodzice.  Serdecznie pozdrawiamy wszystkie "Puchatki" i z niecierpliwością wyczekujemy spotkania z WAMI !!!

W tym tygodniu przyjrzymy się bliżej nadchodzącej wiośnie. Na stronie umieszczamy garść pomysłów, które pozwolą dzieciom poszukać nie tylko śladów wiosny, a także spędzić aktywnie i twórczo ten trudny dla nas czas.

1.    Zabawa ruchowa- https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA  - teledysk zachęcający dzieci do wykonywania ćwiczeń gimnastycznych przy muzyce.

2.    „Rachunki pani Wiosny” –zabawa matematyczna. Dzieci słuchają zagadek matematycznych, wykonują obliczenia przy użyciu klamerek, guziczków lub klocków, potrzebne będą tacka lub dywanik. Po przeczytaniu wiersza, zadaniem dzieci jest położenie tylu klamerek, lub guziczków na tatce, ile kwiatów pojawi się we fragmencie wiersza.

Przyszła wiosna do lasku
Z kluczykiem przy pasku.
A te kluczyki brzęczące
To kolorowe kwiaty pachnące.
Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy.
Oblicz proszę, ile kwiatków wyszło
Spod zimowych pierzynek ?
Stąpa wiosna po łące.
Zbiera kwiaty pachnące.
Ma trzy stokrotki, cztery tulipany.
Powiedz, z ilu kwiatków
Zrobi wiosna bukiet pachnący?
Chodzi wiosna po lesie.
Promyki słońca w koszach niesie.
Dwa kosze ma dla kwiatków,
Trzy dla trawki,
Trzy dla leśnej zwierzyny.
Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?

3.    Propozycja wspólnego śpiewu piosenki„Idzie wiosna” - https://www.youtube.com/watch?v=4dJqNSI821E

4.    Wiosna, to piękny czas…  Wspólne oglądanie krótkiego filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY&feature=youtu.be

Rozmowa z dzieckiem na temat wiosny i  obejrzanego filmu:
Ile pór roku występuje w Polsce? Jakie ptaki przylatują do Polski na wiosnę? Jakie zwierzęta budzą się z zimowego snu? Co to są bazie? Jakie poznałeś pierwsze wiosenne kwiaty?

5.    Rozwijanie aktywności językowej -  zabawa z  literką „G, g” na podstawie filmiku edukacyjnego dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=zZITH4qXsSw

Zachęcamy do wykonania kart pracy:
- propozycje dla dzieci 6 letnich – cz. 3  str.32 - 34
- propozycje dla dzieci 5 letnich – cz. 3  str. 25 - 27

6.    Poszukiwanie śladów wiosny-za oknem, jeśli istnieje tak możliwość, wspólnie z dziećmi można zastanowić się, jak zmienił się wygląd drzew i krzewów? Co zaobserwowaliście na gałązkach? Co powstaje z pączków na roślinach? Czy widać w okolicy rosnące wiosenne kwiaty? Jak nazywają się te kwiaty? Zachęcamy do fotografowania oznak wiosny.
7.    Zabawa plastyczna - rozwijanie wyobraźni plastycznej, ćwiczenie umiejęt­ności planowania własnej pracy, doskonalenie, sprawności małej motoryki.
Na kartce, lub ceratce dzieci mogą zrobić placek z plasteliny, ciastoliny, ciasta...W zależności, co mają Państwo w domu. Używając trzech paluszków, tych którymi dziecko trzyma ołówek za pomocą wykałaczki, dziecko w zrobionym wcześniej placku "rysuje" dziurkując, kropeczka obok kropeczki, powoli, jakiś rysunek ilustrujący oznakę wiosny ( może to być motylek, kwiatek, drzewko). Kropeczki mają być dość blisko siebie, nie mogą się dotykać.

8.    „Wiosenne zagadki”-  poszerzanie wiedzy przyrodniczej.

 1.  Niedługo zima pryśnie, śnieg już przebiłem ... 

 2.  Srebrne futerko mają wiosną i na każdej wierzbie rosną ... 

 3. One to zieloną wiosną w parku na drzewach wyrosną. 

4.  W kropki ma spódnicę , chętnie zjada mszyce. 

5.  Nietrudna jest to zagadka- nazwa cukierka lub kwiatka. 

9.    „Zgadnij jaki to owoc lub warzywo? ”– zabawa polisensoryczna, rozwijanie zmysłów.Przy  wspólnym  gotowaniu,  można  razem z dzieckiem wspólnie się  pobawić.  W zabawie będą potrzebne owoce lub warzywa. Dziecko zamyka oczy, (można również dziecku zawiązać oczy chustką), zadaniem dziecka jest odgadnięcie za pomocą węchu lub dotyku, jaki to jest owoc lub warzywo?
Jeśli dziecko ma problem z odgadnięciem, można zadać pytania pomocnicze: Czy to jest słodkie? Czy to jest żółte? Czy to rośnie na drzewie?
Gdy dziecko odgadnie nazwę warzywa lub owocu, dziecko dzieli tę nazwę na sylaby, podając pierwszą i ostatnią głoskę nazwy.

10.   Sałatka wiosenna”-po odgadnięciu nazw warzyw lub owoców, można wspólnie przygotować z dzieckiem sałatkę wiosenną z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

11.  Kolory wiosny” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się swobodnie ( z zachowaniem bezpieczeństwa). Na hasło rodzica  – podanie dowolnego koloru – dziecko odnajduje w mieszkaniu przedmioty w tym ko­lorze i dotyka je.

Życzymy miłej zabawy oraz pozdrawiamy
Pani Monika i Pani  Basia

W ramach zajęć z języka angielskiego zachęcam was do obejrzenia interaktywnej lekcji języka angielskiego, na której powtórzycie nazwy kolorów oraz poznacie zwrot „What`s your favorite colour?”.

https://www.youtube.com/watch?v=gdLJPN2cLiw (6.11 min)

Zabawa: Memory – kolory. przygotujcie 12 kartoników i 6 kredek w kolorach: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fioletowy. Na każdy kolor przypadają dwa kartoniki na których dziecko narysuje coś w danym kolorze. Gdy już będziemy mieć przygotowane wszystkie kartoniki rozkładamy je na stole obrazkiem do spodu. Odkrywajcie na zmianę  po dwie karty. Starajcie się podać nazwy kolorów na kartonikach. Wygrywa ten, kto zdobędzie więcej par.

                                                                                                                                                                                                                    

W razie potrzeby zapraszamy do kontaktu drogą mailową na adres grupowy

puchatki179@gmail.com