mapa strony   |
SmodCMS

GRUPA VI "SŁONECZKA"

 

PROPOZYCJE ZADAŃ I ZABAW

Temat kompleksowy: MAMA I TATA

Drogie Słoneczka w tym tygodniu obchodzimy DZIEŃ MAMY. Ten niezwykły dzień przypada 26 maja! Mamy nadzieje, że przez cały tydzień będziecie bardzo kochani dla Waszych Cudownych Mam 😊, a może nawet zrobicie dla nich jakąś niespodziankę? Starajcie się pomagać swoim mamą każdego dnia, a szczególnie w Dniu Mamy 😉

ZAPOZNANIE SIĘ Z WIERSZEM „OGRÓDEK MAMY”

Ogródek mamy Ewa Skarżyńska

Album ze zdjęciami

– to ogródek mamy.

My

w nim wyrastamy.

Z konia na biegunach,

z graniastego koła,

z lalek,

z ciuciubabki,

z berka

i z przedszkola.

A mama woła nas czasem do swego ogródka.

I mówi: – Zobacz, taki byłeś maleńki.

Taka byłaś malutka…

Jak roślinki w ogrodzie rośniemy dla mamy.

A ona jest ogrodnikiem.

Dobrym i kochanym.

Odpowiadanie na pytania:

- Co to jest ogródek mamy?;

- Kogo przedstawiają zdjęcia w albumie?;

- Jaka jest mama?.

WSPÓLNE OGLĄDANIE RODZINNYCH ALBUMÓW ZE ZDJĘCIAMI.Przypominanie sobie sytuacji, w których zdjęcia były robione. Oglądanie również zdjęć dziadków, określanie kogo one przedstawiają. Na koniec Rodzic(e) prezentuje(ą) swoje zdjęcia z lat dziecięcych, wieku młodzieńczego i z okresu dorosłości. (Niech dzieci próbują czasem same wyszukać Państwa wśród osób przedstawionych na zdjęciach.)

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA- ćwiczenia usprawniające narządy mowy wg Beaty Gawrońskiej

Mama, tata, oraz dzieci

Dotykanie na zmianę końcem języka górnych i dolnych zębów.

To rodzina cała.

Rysowanie końcem języka koła przy zamkniętych wargach.

Buziak dla mamy, buziak dla taty.

Posyłanie „całusków” w jedną i drugą stronę.

Zabawa to wspaniała

Na wydechu dzieci mówią „aaaaaach”.

  „Z TATĄ I MAMĄ W KUCHNI”-WYKONANIE CIASTA (NAPOLEONKI)

BUDYNIOWA NAPOLEONKA

     Składniki:

*krakersy – na dużą blachę około 2 paczek

*2, 3 budynie śmietankowe lub waniliowe

*mleko do ugotowania budyniu

*kostka masła

*cukier puder do posypania

     Sposób wykonania:

Budynie należy ugotować wcześniej w połowie mleka przewidzianego w przepisie. Po wystygnięciu ucieramy masło z budyniem na jednolitą masę. Układamy ciasno krakersy na blachę wyłożoną pergaminem i wysmarowaną tłuszczem. Na ułożone krakersy wykładamy masę budyniową. Przykrywamy ją warstwą krakersów. Całość posypujemy cukrem pudrem.

Słoneczka pamiętajcie o przygotowaniu stanowiska do pracy. Zabezpieczaniu ubrania i włosów (założeniu fartuszka i chustki lub czepka) oraz UMYCIU RĄK! Bardzo ważne jest by słuchać osoby dorosłej, która jest z Wami w kuchni. Wskazana jest tu praca zespołowa z przydzieleniem zadań.😉Po skończeniu pracy w kuchni nie zapomnijcie o tym, by pomóc w SPRZĄTANIU!!

„NAPOLEONKOWA UCZTA” – Na koniec można degustować przygotowane ciasto. SMACZNEGO!!

ZABAWA "KWIATOWE ODCISKI"

Do zabawy możemy wykorzystać plastikowe duże butelki, a właściwie ich denka. Przygotowujemy tradycyjna masę solna zabarwiona na wiosenne kolory farby tempera. Walkiem pod ciasta rozwałkowujemy ją na duże "placki". Wyżynamy możliwie największą liczbę kół przy użyciu na przykład dużych szklanek słoików lub ich zakrętek. W każdym kole mocno odciskamy dno butelki, które swoim wzorem przypomina kwiat. W górze koła wycinamy plastikową rurką dziurkę na przeleczenie wstążki. Po wyschnięciu- malujemy farbami typu temperatur dodatkowe kwiatowe wzory. Przewlekane wstążki, tworząc wiosenne ozdoby. Naszą piękną prace możemy wykorzystać jako prezent dla mamy.

GIMNASTYKA POŁĄCZONA Z ZABAWĄ MATEMATYCZNĄ „PAPIEROWE KULE”– rodzic stara się dostarczyć dziecku papierową kartkę, dziecko ma za zadanie utworzyć z kartki kule. Gdy są już gotowe, rodzic mówi:

- podrzucaj kulę nad głową 5 razy,

- trzymając kule w ręce spróbuj sięgnąć nią do podłogi, a później jak najwyżej potrafisz -powtórz 4 razy

- spróbuj 3 razy przerzucić kulę z jednej ręki do drugie,

- przekładaj kulę między nogami (na kształt ósemki- w miarę możliwości powtórz 2x)

- ponownie podrzucaj kulę nad głową, tym razem tylko 3 razy itp.

Ø  „Mama i tata” – wykonanie ćwiczenia w Książeczce Tropiciela (cz.2) str.22. Naklejanie elementów na czarno-białym śladzie.

ZABAWY RUCHOWE:

- „RAZ, DWA, TRZY – MAMA , TATA PATRZY”

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Mama lub tata jest odwrócone tyłem do dziecka. Gdy mama lub tata powie: „Raz, dwa, trzy – mama patrzy„- dziecko zatrzymuje się i stoi nieruchomo.

- „RODZINNY PORTRET” – (ZABAWA POBUDZAJĄCO-HAMUJĄCA)

  W parze lub w małym zespole 3, 4 osobowym (rodzinie) przy dowolnej muzyce wesoło poruszamy się po pokoju. W czasie przerwy w muzyce rodzina pozuje do portretu – wymyślamy ustawienie, jakbyśmy pozowali do fotografii. (Zachęcamy dzieci do robienia dowolnych pozycji i układów.)

OSŁUCHANIE Z PIOSENKĄ „JESTEŚ MAMO SKARBEM MYM”

https://youtu.be/RvHfN-4Va4g

Słoneczka poćwiczcie śpiewanie tej piosenki i postarajcie się ją zaśpiewać swoim Mamusiom😊

ZABAWA „KWIATKI DLA MAMY I TATY” – zabawa ruchowo-słuchowa. Dzieci rysują kwiatek zgodnie z instrukcją z wiersza.

Kwiatek

Arkadiusz Maćkowiak

Od kółeczka zaczynamy,

Dzieci rysują kółko.

wokół niego płatki damy.

A łodyga? Kreska długa.

Wierzę w ciebie, to się uda!

Rysują wokół koła płatki.

Rysują kreskę w dół od środkowego koła.

Teraz listki raz, dwa, trzy. 

Rysują listki w dowolnych miejscach  na łodydze.

Pokoloruj wszystko ty.

 

ZABAWA MATEMATYCZNA „KWIATUSZKI DLA MOICH RODZICÓW”

Rodzic stawia przed dzieckiem dwa kubeczki, wkłada do nich różną liczbę kwiatków (ale mogą to być patyczki/ kredki/ kamyczki), dziecko ma za zadanie szacować i przeliczać np.: „3 i 3” – tyle samo w kubeczku, „2 i 4” – w drugim kubeczku jest więcej, „5 i 1” – w pierwszym jest więcej, w drugim jest mniej itp.

W RAMACH SPOTKANIA ZE SZTUKĄzachęcamy do oglądnięcia filmiku pt.: „Złap Groteskę w sieci Teatr cieni - odcinek 4”, podczas którego dzieci mogą wysłuchać wiersza Wandy Chotomskiej pt: „Łyżka” oraz obejrzeć jak się wykonuje się kukiełki wykorzystywane w teatrze cieni. Na końcu można podziwiać wiersz pt: „Kaczka dziwaczka” (przedstawiony w teatrze cieni).

https://youtu.be/9QDT0qCqAtg

❖        POMYSŁY NA PRACE PLASTYCZNE. PROSIMY WYBRAĆ DOGODNE FORMY PRACY:

®     PREZENT DLA MAMY  (Słoneczko! Poproś tatę albo rodzeństwo o pomoc 😉)

„Laurka dla Mamy- Harmonijkowe serce” https://youtu.be/ZBHVPiIa8Go

®     „Moja Rodzina” – zabawa plastyczna. Dzieci kredkami rysują członków swojej rodziny. Na koniec opowiadają o swojej pracy – kogo narysowały i w jakiej sytuacji.

®     „Bukiet dla Mamy” – zabawa plastyczna. Można pokazać ilustracje/ zdjęcia przedstawiające bukiety kwiatów. Dzieci według własnej inwencji twórczej mogą wykonać prace farbami stosując metodę Finger Painting (malowanie palcami)

ZABAWA PIASKIEM KINETYCZNYM

Jak zrobić piasek? Oto przepis:

Składniki:

*szklanka mąki ziemniaczanej pszennej i kukurydzianej

*1,5 szklanki oliwki do ciała

*opcjonalnie barwniki naturalne lub spożywcze

Sposób wykonania:

1. Do miski wlać Oliwkę i dosypać mąka

2. wymieszać wszystko na jednolitą masę.

Uwagi: Piasek jest gotowy gdy ściśnięty w dłoni dobrze się chleb nie pozwala uzyskać trwały kształt po otwarciu dłoni.

PROPOZYCJA ZAJĘĆ W JĘZYKU ANGIELSKIM:

„MY FAMILY”

1.       Zapoznanie z piosenką: „You are my Sunshine”. naśladowanie prowadzącego podczas zabawy ruchowej przy piosence https://youtu.be/hPv9vMtbaqM

1.       Utrwalanie słów związanych z tematyką „My Family” (tj: family- rodzina, mommy- mama, daddy- tata, brother- brat, sister- siostra, baby- dziecko) podczas zabawy paluszkowej: „My Family”         https://youtu.be/G6k7dChBaJ8

2.      Zapoznanie z piosenką „Skidamarink”. Próba zaśpiewania rodzicom https://www.youtube.com/watch?v=ug1pI-Ephns

ŻYCZYMY MIŁEJ ZABAWY!

p. Madzia i p. Renia

PS                         

Zachęcamy do pochwalenia się zdjęciami wybranych

prac plastycznych (plastyczno-technicznych),

które można przesłać na maila naszej grupy

                                                                  sloneczka179p@gmail.com

                                                                                                                                                                                                         

PROPOZYCJE ZADAŃ I ZABAW

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: LUBIMY KSIĄŻKI

Drogie Słoneczka! Oto zagadka, która naprowadzi Was na temat w tym tygodniu:

„Choć nie ma zamka, ani kluczyka

Często otwierasz ją i zamykasz.

W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści,

wierszyków, bajek i opowieści”. (książka)

ROZPOCZNIJ DZIEŃ OD GIMNASTYKI 😊 

Staraj się wykonywać instrukcje słowną z piosenki: https://youtu.be/351fw50UOn8

 

ð  W Księdze Zawodów można znaleźć dużo ciekawych ilustracji i zadań z których możecie skorzystać:

·         „RYMOWANKI” – zabawa dydaktyczna.

·         „KTO PRACUJE W BIBLIOTECE” – rozmowa na podstawie ilustracji.

·         „BAJKOPISARZ”– rozmowa z dziećmi na podstawie rymowanki Zbigniewa Dmitroca i ilustracji. Zapoznanie z pracą pisarza. Dostrzeganie różnic na obrazkach.

Bajkopisarz

Pisarz bardzo lubi ciszę,

Wtedy dobrze mu się pisze.

Teraz już nie skrobie piórem,

Tylko stuka w klawiaturę.

Pytania do dziecka:

-Czym zajmuje się pisarz?;

-W jakiej atmosferze lubi pracować pisarz? Dlaczego?;

-W jaki sposób, czym pisali pisarze dawniej?;

-W jaki sposób, na czym pisarz pisze w obecnych czasach?

„BAJKOPISARZ” – ZABAWA PALUSZKOWA DO RYMOWANKI

Pisarz bardzo lubi ciszę, 

Palcami obu rąk masują lekko płatki swoich uszu.

Wtedy dobrze mu się pisze. 

Na dywanie kreśli ręką wiodącą literopodobne wzorki.

Teraz już nie skrobie piórem,

Palcami obu rąk „drapie” w podłogę.

Tylko stuka w klawiaturę.

Stuka kolejno palcami obu rąk w podłogę.                             

ð  „Ulubiona książka Tupa” – wykonanie ćwiczenia w Książeczce Tropiciela (cz.2) str.19. Kolorowanie według kodu.

❖        „NIKT SIĘ NIE SPODZIEWA” – GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA.

W górze słonko świeci,  

Unoszenie nad głową złożonych razem dłoni z szeroko rozstawionymi palcami.

ptaszek sobie leci,   

Skrzyżowanie nadgarstków i kiwanie jednocześnie wszystkimi palcami (skrzydła).

szumią, szumią drzewa, 

Opuszczenie rąk na wysokość twarzy i poruszanie wyprostowanymi palcami obu dłoni (gałęzie drzew).

nikt się nie spodziewa, że...

Rozłożenie szeroko rąk i poruszanie nimi lekko w górę i w dół.

 

ZABAWA RUCHOWA NA ŚWIEŻYM POWIETRZU.

„Twarde – miękkie”– zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko porusza się po wskazanym terenie w określony sposób: biegają, chodzą, podskakują. Na hasło: „Twarde!” szybko podchodzi do pnia drzewa lub innego wskazanego wcześniej elementu. Na hasło: „Miękkie!” dotyka trawy, liści krzewów itp.

 „BOHATER Z BAJKI” – ZABAWA PORZEZ DRAMĘ. Rodzic wypowiada nazwę postaci z bajki (np. Smok Wawelski, Kot w Butach, Krasnoludek, Olbrzym, Wilk), a zadaniem dziecka jest zaprezentować tę postać ruchem, mimiką, gestem. Następnie może być zmiana :D

„WITAJCIE W NASZEJ BAJCE”– ZABAWA TEATRALNA z użyciem ulubionych maskotek. Dziecko może wymyślać własne historyjki, przygody. Taka zabawa wspaniale rozwija wyobraźnię.

 

❖        Z ZABAW MATEMATYCZNYCH ŚWIETNĄ ZABAWĄ JEST UKŁADANIE RYTMÓW- obrazki do układania można znaleźć w Wyprawce Matematycznej  na str. 10.

 

POMYSŁY NA PRACE PLASTYCZNE. Proszę wybrać dogodną formę pracy. (Wykonanie pracy plastycznej zgodnie z inwencją twórczą dzieci.)

®     „Moja książka” – zabawa w tworzenie książki– kilka kartek składamy na pół, wsuwamy jedną w drugą, a następnie wymyślamy i rysujemy historyjkę o wybranej postaci.

inne propozycje:

®     „Moja okładka” – praca plastyczna. Wykonanie przez dziecko okładki do ulubionej książki.

®     można również zrobić zakładkę do książki według własnego pomysłu lub korzystając z Wyprawki Plastycznej na str. 47.

 

●        PROPOZYCJA ZAJĘĆ W JĘZYKU ANGIELSKIM:

 „MY DRAGON”

1.      Poznanie piosenki o kolorach: „What's Your Favorite Color?”

https://www.youtube.com/watch?v=zxIpA5nF_LY&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0JMBRK1okN1J_fzJWxVAdfUPy2B2t-QIBSW2_g4ME2Pc-JUEsXDlPqNK8

2.     MY DRAGON”- praca plastyczna. Spróbuj samemu lub z pomocą kogoś bliskiego narysować smoka. (W języku angielskim smok to ”dragon”). Przedstaw go w jaki chcesz sposób. Użyj ulubionych kolorów. Następnie spróbuj w języku angielskim nazwać i wskazać: eyes- oczy,ears- uszy, nose- nos, mouth- paszcza, legs- nogi itp.

Podczas zadania staraj się używać zwrotu: „My dragon has ….. eyes”. Możesz próbować używać nazw kolorów.

Useful vocabulary (Przydatne słownictwo):

My dragon has …-mój smok ma…

dragon- smok

blue- niebieski

red- czerwony

green- zielony

yellow- żółty

orange- pomarańczowy

purple-fioletowy

 

ŻYCZĄC ZDROWIA SERDECZNIE POZDRAWIAMY

 MIŁEJ ZABAWY!

pani Madzia i pani Renia

                                                                                                                                                                                                            

Propozycje aktywności

Temat kompleksowy:  Praca rolnika.

 ·         Zacznij od codziennych ćwiczeń ruchowych przy piosence  „Wyginam śmiało ciało”

https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4

·         Obejrzyj Księgę Zawodów „Tropiciele”, wyszukaj rolnika i opowiedz co widzisz na obrazku, jaką pracę wykonuje rolnik, co jest bliżej, a co dalej?

·         Posłuchajcie wiersza: „Pieczywo” Bogusława Szuta 

Skąd na stole smaczny chlebek? Rolnik sieje ziarno w glebę.

Gleba to jest ziemia czarna, w której rośnie zboże z ziarna.

Kiedy zboże jest dojrzałe, rolnik kosi je z zapałem, potem młóci, w swych maszynach

 i wywozi plon do młyna.

Młynarz w młynie ziarno miele, białej mąki robi wiele. Mąka trafia do piekarza, który ciasto z niej wytwarza.

Z ciasta robi i chleb, rogale... W piecu piecze je wytrwale. Jest pieczywo!

Ślinka leci, więc smacznego, dzieci!

·         Obejrzyj filmik: „Od ziarenka do bochenka”

             https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA

              Może upieczecie wspólnie z Rodzicami chleb lub bułeczki – czekamy na zdjęciaJ

·         Narzędzia rolnika - przeliczanie

             Rolnik w swojej pracy wykorzystuje różne narzędzia, nazwijcie je i przeliczcie,

                                         określcie do czego służą?  

             Karta pracy „Tropiciele  cz 2”, str. 15

·         Czysta i brudna woda – zabawa badawcza z wykorzystaniem wody.                                    Żeby rośliny mogły rosnąć niezbędna jest woda. Zróbcie eksperyment, aby przekonać się, jak zanieczyszczona woda wpływa na uprawy.

Proszę przygotować: przezroczysty pojemnik z czystą wodą, płyn do mycia naczyń,                       barwnik spożywczy, niebieską  farbę, selera

Rodzic stawia na stole przezroczysty pojemnik z czystą wodą. Rozmawia z dziećmi na temat koloru wody i jej czystości. Dzieci wlewają do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieską farbę). Obserwują, co dzieje się pod wpływem substancji i starają się wyciągnąć wnioski, jak zmienia się woda. Następnie  rodzic wkłada do tego pojemnika z brudną wodą seler. Dzieci przez cały dzień obserwują, co się stanie z rośliną pod wpływem działania substancji, które wlały do wody.

Podsumowanie eksperymentu: Rodzic prowadzi rozmowę kierowaną z dzieckiem na temat tego, co się stanie, gdy rośliny napiją się brudnej wody w rzece. Nawet bardzo mała ilość, wylanych substancji i wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona.

·         Zabawa ze śpiewem dla całej rodziny: „Rolnik sam w dolinie”

Proponuję poruszać się do piosenki. Jeśli jest za mało osób można wykorzystać zabawki pluszowe lub inne. Piosenka doskonale nadaje się do rozwijania kompetencji matematycznych: dzieci mogą przeliczyć ile postaci było w zabawie, kto po kim występował, kto był najmniejszy, kto największy, kto w środku…

https://akademia.pwn.pl/view/830dda81-bc8b-43b2-8fb8-baf8bac06185/37809/track_25.mp3

·         Praca rolnika jest niezwykle ciężka – dobrze że istnieją maszyny, które może wykorzystać do pracy w polu. Obejrzyj bajka o rolniku. Może znasz już nazwy niektórych pojazdów i urządzeń?

https://www.youtube.com/watch?v=FNvZVvk0eZE&list=PLkUbumu1f00rHlurNOMuNF0HaNB9ZiG6E

·         Poruszaj się troszkę do wierszyka pt. „Kipi kasza”.                                                               Dziecko ma piłkę, próbuje ją podrzucać do góry a potem łapać z jednoczesną recytacją wiersza:

 Kipi kasza, kipi groch.
Lepsza kasza niż ten groch.
Bo od grochu boli brzuch, a po kaszy będzie zdrów.

·         Rolnik, żeby mógł dobrze pracować potrzebuje porządnych  posiłków. Może zrobicie dla niego kanapki?

W filmiku pokazany jest pociąg, ale możecie go zamienić np. na traktor, który wiezie kanapki dla rolnika. Z przyjemnością zobaczę zdjęcia, czy się udało? J

Kuchnia groteski – smaczne kanapki

https://www.youtube.com/watch?v=7npmzO0r6zk

 

·         Zabawa z Rodzicem:  „Zgadnij, co mam na myśli ?”

Zabawa rozwija dziecięcą wyobraźnię i umiejętność logicznego myślenia.

Wybierz jeden przedmiot z otoczenia, następnie opisz jego wygląd i funkcje tak, żeby dziecko mogło odgadnąć, o co chodzi, np. „Jest niewielki, zielony, stoi na półce, można do niego nalać wodę” (wazonik). Stopień trudności (wybór przedmiotu i jego opis) możesz zmieniać w zależności od możliwości dziecka.

·         Rolnik opiekuje się i dogląda nie tylko upraw w polu, ale dba też o swoje zwierzęta.

W ramach przypomnienia znanych Ci już wiadomości (ten temat był realizowany) uzupełnij karty pracy:

Tropiciele cz. 2 str. 16 (kura)

Wyprawka plastyczna str.42(owca)

·         W wolnych chwilach przypomnij sobie przedszkolne  piosenki o zwierzątkach z wiejskiego podwórka i nie tylko, pośpiewaj, poruszaj się i potańcz do melodii.

https://www.youtube.com/watch?v=i2-YUurj8jY

·         Zabawa buzi i języka z Biedronką – ruletka interaktywna.                                              POLECAM BARDZO WSZYSTKIM DZIECIOM !!!

https://wordwall.net/pl/resource/1016515/%c4%87wiczenia-logopedyczne/gimnastyka-buzi-i-j%c4%99zyka-z-biedronk%c4%85

·         Propozycje do poczytania: „Wirusowy alarm czyli jak nie dać się koronawirusowi...”

https://www.greg.pl/e-booki/151,1143_Wirusowy-alarm-czyli-jak-nie-dac-sie.html

DROGIE SŁONECZKA w tym tygodniu zapoznajmy się i częściowo utrwalmy temat: PET (czyli zwierzę domowe).

1.  Puśćcie sobie piosenkę, której treść została doskonale zilustrowana w filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0 

Useful vocabulary (Przydatne słownictwo):

I have a pet - Ja mam zwierzątko domowe

… a dog (pies)

….a cat (kot)

….a mouse (myszka)

….a bird (ptak)

….a fish (rybka)

….a lion ?? 😉 (LEW)

2 . Zgadnij co kryję się w okienkach?

(What’s in the window?- Co jest w oknie?)

 https://www.youtube.com/watch?v=qHzSFNk_g-E

3. STEP BY STEP DRAWING (RYSOWANIE KROK PO KROKU)

 Jeśli chcecie spróbujcie narysować

PSA- a DOG- https://youtu.be/L8PSTGY8E58

lub

KOTKA- a CAT- https://youtu.be/y8oTyNH0bQk

SPRÓBUJ WSKAZAĆ NA RYSUNKU: HEAD, NOSE, EYES, MOUTH, LEGS.

MIŁEJ ZABAWY !!! HAVE FUN!!! 

 

Życzymy miłej zabawy p.Renia i p.Madzia



                                                                                                                                                                                                         


                       

W razie potrzeby zapraszamy do kontaktu drogą mailową na adres grupowy

sloneczka179p@gmail.com